D’n Bruinen


PI77 – HA51 – YE199

D'n Bruinen vandaag  D'n Bruinen omstreeks 1930 in Roubaix (FR)  D'n Bruinen in 2009 op dezelfde plek in Roubaix als 70 jaar eerderDn-Bruinen in 1949D'n Bruinen tijdens de restauratie D'n Bruinen tijdens de restauratie 2003 D'n Bruinen - Monumentenstrijd in 2006 D'n Bruinen net voor de restauratie, december 2002 D'n Bruinen bij de tewaterlating na de restauratie in 2006

De hengst D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine).

Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Die motor diende oorspronkelijk niet voor de voortstuwing maar eerder voor het ophalen van de netten.

Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen (HA51). In 1919 werd de hengst verkocht naar Yerseke (YE199).

De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Vanop de Oosterschelde werd er o.a. naar Brussel gevaren waar de mosselen verkocht werden. Later, tot in 1940, werd zelfs op het Franse Roubaix gevaren; dat waren tochten van maandag tot zaterdag. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Liever dat dan dat de terugtrekkende Duitsers het schip zouden aanslaan. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Wadden, Frankrijk en Ierland gemaakt werden. Een houten schip vraagt zeer veel onderhoud en dat kon de laatste eigenaar,gezien zijn gezegende leeftijd, niet meer opbrengen.

In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan.

lengte 13m50 – breedte 4m40 – diepgang 80 cm
bouwjaar 1902 op de werf van Alphonsius Verras in Paal
laatste restauratie van 2003 tot 2006 op de CNR-werf in Rupelmonde
doopmeter Antje De Boeck
thuishaven Rupelmonde